Neviens nepiedzimst par profesionāli, un ir pilnīgi normāli, ja tu nesaproti, ko īsti nozīmē uz riepu marķējums. Mūsdienās tā pilnīgi noteikti nav problēma, jo internetā ir pieejami skaidrojumi ikvienam apzīmējumam. Taču, lai tev nebūtu jātērē laiks, meklējot informāciju, FredaRiepas.lv tev ir sagatavojis kopsavilkumu par riepu apzīmējumiem.

Pirms sākam runāt par dažādiem riepu apzīmējumiem, ir vērts paņemt auto ekspluatācijas pamācību, kurā tu atradīsi mašīnas ražotāja noteikto riepu marķējumu. Turklāt tie ir vairāki, un atkarīgi gan no auto disku veida – vieglmetāla vai tērauda, sezonas – ziema vai vasara, kā arī no automašīnas dzinēja tipa un jaudas.

Tātad, skaidrs ir viens – lai iegādātos auto riepas, ir jāzina kas vairāk nekā tikai aptuvenā summa, kuru varam tērēt un sezona, kurai riepas nepieciešamas. Protams, ne visi tam pievērš pietiekami lielu uzmanību, taču ir vērts ieguldīt laiku un papētīt, ko tad tas katrs burts un cipars apzīmē. Ieguvumi tam būs vairāki – tu uzzināsi ko jaunu, kā arī labāk varēsi piemeklēt tieši tavam transportlīdzeklim vajadzīgās riepas.

ES riepu marķējums

ES marķējuma nepieciešamība ir noteikta ar likumu, un tam ir jābūt uz visām neradžotajām riepām. Šajā marķējumā iespējams nolasīt informāciju par trim svarīgiem parametriem – saķeri un slapjas virsmas, degvielas patēriņa efektivitāti un trokšņu līmeni. Katrs no tiem novērtēts skalā no A līdz G, kur G apzīmē zemāko vērtējumu, bet A – augstāko. Tiesa, jāņem vērā, ka ar G apzīmēta riepa ir nederīga. Apzīmējumiem ir informatīva nozīme, tie neapraksta riepas kvalitāti, turklāt, piemēram, ziemas riepām šie vērtējumi vienmēr būs zemāki, jo tām ir specifisks mērķis – nodrošināt saķeri uz slikta ceļa. Ko parāda šie trīs riepu apzīmējumi? Degvielas patēriņš attiecināms uz rites pretestību – jo tā mazāka, jo mazāks arī degvielas patēriņš un otrādi. Saķere uz slapja ceļa tiešā veidā parāda to, cik drošas ir riepas, braucot pa Latvijas ceļiem, kas ļoti bieži ir slapji. Šo parametru nosaka pēc bremzēšanas ceļa garuma lietus laikā. Vērtējumu vieglajiem auto apzīmē ar burtiem no A līdz F. Troksnis apzīmēts ar vienu, diviem vai trim viļņiem vai arī decibeliem. Visi šie vērtējumi palīdz vieglāk salīdzināt, lai izvēlētos piemērotākās.

Citi svarīgi riepu apzīmējumi

Uz riepas iespējams identificēt apzīmējumu kopu ar četrām daļām, kas sastāv no burtiem un cipariem. Kā piemēru ņemsim šo: 235 / 55/  R17 /99Y.

  • Platums. To parasti izsaka mm, mērot no vienas riepas malas, līdz otrai. Šajā piemērā riepas platums ir 235 mm jeb 23,5 cm.
  • Augstums. To izsaka procentos, mērot attiecībā pret platumu. Mūsu piemērā riepas augstums ir 55%. R burts turpinājumā norāda, ka riepas uzbūve ir radiāla (kordu novietojums ir radiāls). Ja šī burta vietā būtu B, tā būtu diagonāla riepa, jo korda slāņi būtu tā novietoti.
  • Diska diametrs. Tas ir diska platums no vienas malas līdz otrai, un to mēra collās. Šajā piemērā tās ir 17”.
  • Kravnesības indekss. Ar to apzīmē riepas maksimālo kravnesību kilogramos. Šie riepu indeksi norāda maksimālo katras riepas noslogojumu. Kad nepieciešams mainīt riepas, izteicams izvēlēties tās ar tādu pašu vai lielāku indeksu. Šajā piemērā indekss ir 99, kas nozīmē, ka vienas riepas kravnesība ir 775 kg. Viena indeksa vienība ietver 15 līdz 20 kg. Internetā pieejamas ērti pārskatāmas tabulas, kas viegli ļauj atšifrēt indeksus.
  • Ātruma indekss. Tas apzīmē riepas maksimālo ātrumu pareizā noslodzē un ar pareizu spiedienu. Šajā piemērā pēdējais burts ir Y, un tas nozīmē, ka riepas ātruma indekss ir 300 km/h. Ir arī citi indeksi, piemēram, A1 – 5 km/h, un ZR – 240 km/h. Jo lielāks šis indekss, jo mīkstāka riepas gumija. Tā nodrošina labāku saķeri, taču ātrāk nodilst.